tisdag 3 april 2012

Volvo satsar på yrkesskola för ungdomar...

När jag läste detta i GP blev jag jätteglad. Tycker att industrin, arbetsgivarna är en viktig del i utbildningsinsatserna för våra ungdomar!
http://www.gp.se/ekonomi/1.905941-ab-volvo-betalar-yrkesskola?adapt_wid=st_gp_wgt1&adapt_group=2&adapt_ma=3528&adapt_mp=1

Kom att tänka på min egen uppväxt och min egen utbildning genom livet......Jag växte som tonåring upp i ett mindre samhälle i Västmanland, Hallstahammar, som då i början på -60 talet helt dominerades av 2-3 stora arbetsgivare. Bultfabriken, som numera tyvärr inte finns kvar, hade då en egen yrkesskola som utbildade tom ingenjörer.Tror som mest att det var flera tusen anställda.
 När jag slutade den 9-åriga grundskolan ville jag inte fortsätta på gymnasiet såsom det såg ut då. Dessutom innebar det ca 2x4 mil bussresa varje dag för mig som är åksjuk.....Det självklara alternativet var då Bultens yrkesskola med betalning som lockade. (200 kr/mån)
Jag gick kontorsutbildningen med praktik i verkstaden bla fick vi testa på att svarva, slipa, värmebehandling, borra mfl yrken. Där gjordes redan på den tiden ingen skillnad mellan killar och tjejer.
Hela utbildningen i verkstadsmiljö syftade till förståelse för kontorspersonalen för de processer som slutligen ledde fram till färdig produkt. Kan nämna att SKFs fd chef Mauritz Sahlin var någon form av avdelningschef där redan då.
Skulle kunna skriva mycket om denna tid men det får räcka med detta denna gång men slutsatsen blir att
denna utbildning har varit värdefull för mig hela livet när jag senare började arbeta hos andra arbetsgivare, komplettera betyg och fortsatte till universitetet för att läsa ekonomi.

2 kommentarer:

  1. Glad Påsk önskar..Tre Tanter!

    SvaraRadera
  2. Ja tänk om arbetsgivarna kunde engagera sej mer i våra ungdomar ! Det blir ju en sk win-win-situation som alla tjänar på i längden!
    Ha en skön påsk !
    Kram Anneli

    SvaraRadera