fredag 13 april 2012

Hur får man lägenhet i Gbg?

Jag måste nog erkänna att jag var nära att sätta kaffet i halsen när jag läste min morgontidning. Artikeln handlade om den förtur  som visst har förekommit när det gäller att fördela lägenheter inom kommunala bostadsbolag i Gbg. http://www.gp.se/bostad/1.914129-slut-med-graddfil-till-lagenheter

Tydligen har det funnits möjlighet för tex barn till föräldrar som själv har hyrt av kommunala
fastighetsbolag (vet inte om det gäller alla) att erhålla lägenheter genom ett system med "förtur".
Jag kanske är naiv i vissa fall men det hindrar inte att jag känner mig lite upprörd fn.
Hur ska man få en hyresrätt här i stan(ej privat fastighetsägare)......om man tex är nyinflyttad och inte är anställd i dessa bolag? Jag kommer själv från ett mindre samhälle men har nu bott i Gbg i 30år och blir bara mer och mer förvånad över det jag läser i tidningen om vad som pågår i stan. (det senaste är väl Alfons Åberg ...)
Jag är lite trött på detta återkommande tjat om go-glada-göteborgare-särskilda göteborgsandan osv.
Det enda som verkar stämma är att det kanske ÄR något väldigt speciellt med beslutsfattandet.....ja, detta undrar en "naiv" medborgare med åsikter!

2 kommentarer:

  1. Du har bott i gbg i 30 år och ändå klagar du över detta? Du bor ju fint i hus och då ska man inte öppna munnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om jag missuppfattar dig men att jag bor i ett radhus har väl väldigt lite med möjligheten att få en hyresrätt i kommunala bolag att göra? Jag skriver inte bara i "egen sak" utan ställer mig undrande till själva systemet med förtur. Om systemet varit rätt och riktigt så skulle det väl inte ändras, eller hur?

      Radera