torsdag 26 april 2012

Blomsterbinderi...

25 april - Tema Citrus
Färgstarka och fräscha citrusfrukter är utmärkta att använda i både buketter och arrangemang. Denna kväll gör vi en riktig piggelinbukett i gult och grönt samt ett snittarrangemang i lime och rosa.

Igår var det dags för en ny kreativ kväll hos Dahlia Blommor igen. Hos Dahlia Blommor
Vi var 12 st förväntansfulla damer som tog oss an kvällens tema. Citroner och lime och en hel hink med blommor......efter en liten introduktion där vi fick veta namnen på de  blommor vi skulle använda mm var det bara att sätta igång


Dessa hade Jessica, ägaren, gjort som exempel.
Nu får ni ta del av vad jag gjorde.







Tyvärr blev ena sidan lite "tilltufsad" vid hemtransporten men jag tycker den är vacker.

Sen var det Piggelinbuketten då. Det är inte så lätt att få alla dessa blommor på plats. Man börjar med en blomma och sedan bygger på vartefter (ni vet så där fint som florister kan binda buketter)........efter ca 5-6 blommor började min tumme värka, nästan sendrag, och blommorna och citronerna åkte åt "alla" håll. Bara att försöka igen.....jag hade en inre bild av hur min bukett skulle se ut.....och det blev inte riktigt så men bra ändå.


Det var meningen att den halva citronen överst skulle "täppa" till öppningen men jag hoppas nu att rosen slår ut istället. Vid nedre citronen kommer den blomman att slå ut mer. Den är vit!
Det var lika trevligt som vanligt med en fikapaus och surr runt borden och jag längtar redan till nästa kväll som har tema Lavendel.

3 kommentarer:

  1. Oj så fina blommor och vilken rolig kväll!!
    Jag har jobbat med blommor en gång i världen och det är verkligen ett fantastiskt trevligt jobb!

    Ja, caféet i Ör var något utöver det vanliga verkligen!!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Det blev ju jättevackert med just Citronerna i.
    Jag såg faktiskt inte hålet som Du skrev om,hoppas rosen täcker som Du sa.
    Oj vad Du hinner mycket,det är väl härligt

    SvaraRadera
  3. Åh så vackra arrangemang. Vad duktig du är.
    Kram Agneta

    SvaraRadera