fredag 27 april 2012

Aktiv konsument.....

Trots att vi har det allra finaste väder fn, blåser lite förstås, med sol och hyfsat varmt känner jag mig arg och upprörd fn. Inte ens mina fina blomsterarrangemang hjälper att titta på......



Jag kallar nog mig själv för en "aktiv konsument" och med det menar jag att jag faktiskt agerar om det är något fel, något jag är missnöjd med eller bara vill ha klarhet i med de varor jag köper. Det handlar för det mesta om matvaror. Om man inte hör av sig till tillverkaren/deras konsumentkontakt utan bara "sitter hemma" och gnäller i soffan blir det ju ingen förändring enligt min mening.
Genom åren har jag därför erfarenhet, både bra och dålig, av hur reklamationer sköts.
Vad är det då som gör mig så upprörd nu då?
Förra veckan, inför skrivkursen, köpte jag mig en ask Läkerol. Eftersom vi läser högt och jag blir ganska torr i halsen passade ju en sådan tablett bra eftersom deras slogan är "makes people talk".....Jag blev förvånad när jag öppnade asken och fann asken "tom" de första 2 cm......trodde förstås att det hänt något fel i produktionen vid påfyllningen men fick en lång och ingående förklaring av deras FÖRPACKNINGSTEKNIK......påfylldes liggande eller vad det nu var men slutsatsen var att asken måste vara så stor men kunde inte fyllas till bredden. MEN vikten stämmer....... Ok, då .......

När jag i morse skulle öppna min nyinköpta ost, se foto, var plastomslaget mycket större än osten....Eftersom vi i många, många år köpt ost av detta märke tänkte jag mig att något gått fel i produktionen och ringde för att höra mig för lite....En drillad person, lugn och sansad började nu förklara deras FÖRPACKNINGSTEKNIK.......MEN vikten stämmer.......
Jag är inte det minsta intresserad av bolagens förpackningsteknik utan ser detta som ett marknadsföringstrick. Om förpackningen skulle anpassas till innehållet så ser konsumenten en vara som kanske ser "liten ut" i förhållande till priset! Jag är själv ekonom och inser att ett annat sätt att inte synligt höja priset är att minska innehållet....Jag ser det ofta på varor jag köpt återkommande. Istället för 200 gr godis är det nu 150 gr ...Men huvudsaken är att jag som konsument kan bedöma innehåll i förhållande till pris.Då är ju valet mitt ! Så det gäller att ha koll på vikten om jag fattat rätt......och vem gör det?
PS. Osten ovan har ett mönster på ovansidan så man ser inte innehållet därifrån, och det ska vara 21gr i Läkerolasken !?!  DS.


3 kommentarer:

  1. Bra att du reagerar! Utan kritisk granskning skulle man kunna bli lurad på vad som helst.
    En skön helg önskar jag dig, och tack för dina besök hos mig. De gläder.

    SvaraRadera
  2. Jo tack, vet vad du talar om. Blir vansinnig på alla tricks som dom lurar oss med. När apoteken blev privata (gäller även statens) så plockade man plötsligt bort en karta i förpackningen men tog lika mycket betalt. Pinnglass som är stora som...microber...men som saluförs som Magnum och liknande. Plastpåsar som är så tunna som plastfolie och går sönder bara man tittar på dem...men vi tänker ju på miljön...Javisst, men jag måste köpa dubbelt så många för dom går sönder innan jag kommit till affärens ytterdörr. Jag blir så fullständigt rosenrasande så jag har svårt att andas men kan inte göra någonting åt saken. Det jag retar mig mest på är att det hela tiden skylls på miljöaspekten. Inte lätt att vara människa:)
    Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att någon annan reagerar som jag MEN lite kan man ändå göra. Vi måste ringa/skriva bolagen och påpeka att vi inte är nöjda! Väldigt ofta har jag fått kompensation i form av varucheckar och på så sätt kostar det ju företagen en del i alla fall. Antar att man har en budget för reklamationskostnader och missnöjda konsumenter kan iallafall utnyttja den. I fallen ovan "försvarade" sig båda bolagen (tyvärr uppköpta) med att oavsett hur varan upplevdes var just den angivna vikten och varans vikt ok! Då blev jag riktigt förb.....d!

      Radera