torsdag 30 augusti 2012

Påverkad av fullmåne, är det bara nonsens?

 Jag är, enligt mig själv, en "obotlig" kvälls/nattmänniska. Därför lägger jag mig sent, troligen alltför sent.....men numera gör det ju ingenting eftersom jag inte måste upp till något jobb! En stor fördel med livet som pensionär.....

Men hur har jag kommit att fundera på detta nu då.....i natt var jag inte det minsta trött,svårt att somna och vaknade ca 45 min senare....gick upp,drack lite vatten och tittade ut genom fönstret. Och där! Som en stor, vitgul rund cirkel lyste den med full kraft. Månen!
Jag hade ingen aning om att det var fullmåne innan men jag kom att tänka på det mer och mer under natten....sov/vaknade/sov/vaknade.....jättetrött!!
Logiskt sett borde det väl inte bero på månen men....men iallafall. Kan det ligga något i det?

Titta runt på nätet och där finns många synpunkter för och emot och naturligtvis inga vetenskapliga bevis.
Klicka här nedan
Varför gör fullmånen så att folk sover sämre? D... - 118100 Svar på allt
Hade planer på att åka till stan och byta min bok hos Bokhandeln men tappade lusten när det regnade och det blev en behövlig eftermiddagslur fast siesta låter väl proffsigare!

Ni vet ju att jag gillar blombuketter inomhus. Idag började min bukett "nicka lite" (månen....) och jag gjorde som jag brukar. Klipper av dem och sätter/lägger i denna skål som jag köpte i Prag en gång....
Ett bra sätt att få njuta av rosorna ännu några dagar.


3 kommentarer:

  1. Måste bara börja med att säga att din kommentar hos mig på mitt senaste inlägg av misstag tagits bort. Lyckades trycka på nåt så den försvann. Så det var alltså inget jag reagerade på utan ett misstag:) Måste också säga att jag alltid påverkas av fullmåne. Svårare att sova, mer alert och vaken...Kanske inte så konstigt med tanke på hur månen påverkar havet med ebb och flod...vår kropp består ju av 75% vatten så det vore konstigt om inte vi påverkades också. Ha en fin kväll
    Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Ja jag sover också dåligt, vetskapen att det är fullmåne gör att det inte går att sova. Men vet man inte av att det är så kanske man sover bättre. Teorier bara. Ha en fin fredag. Kram Mimmi

    SvaraRadera
  3. Hej Maj,där jag bodde förut i 46 år,sov jag jättedåligt vid fullmåne.Men vet Du något konstigt
    sen jag bor här på min nya boende,så vaknar jag aldrig av månen.Jag tror sängens placering har med det att göra med.
    Så över 2,5 år har jag inte vaknat,konstigt
    men sant.
    Det kan ju vara åldern oxå,man vet ju inte. kram

    SvaraRadera