fredag 24 augusti 2012

Breivik har fått sin dom idag.....

Jag har lyssnat på direktsändningen (Aftonbladets) där domen mot Anders Breivik just lästs upp. Fn är det en kort paus och i en intervju nyss så väntar nu alla med spänning på att höra motiveringen till att han
bedömts vara tillräknelig och inte "psykiskt sjuk eller liknande". Rätten var enhällig i sitt beslut och man kan, innan man hört motiveringen, fastställa att de bedömt honom ansvarig för sina handlingar.

Han är dömd till Norges strängaste straff, 21 år , med möjlighet till förlängning vart 5e år, om han fortfarande anses farlig......han kommer alltså troligen att sitta i fängelse livet ut.

Det framkommer då och då att Breivik anses le, ser nöjd ut och liknande. Själv tror jag/eller vet jag att det är lätt att "le" på utsidan medan insidans känslor är något helt annat.....prova själva framför en spegel tex när ni är arga eller ledsna.
Avstår att kommentera domen i detta forum men jag har en åsikt såklart. Tankarna går en dag som denna till anhöriga och överlevande.
GP skriver här.
Tack Ingrid för tips om en bra artikel i DN Läs den här.

2 kommentarer:

  1. Jag vet inte om du läser DN, men Åsne Seirstad hade en mycket intressant artikel om Breivik igår.

    http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/breivik-kan-fa-allt-han-onskar-sig


    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Hej Maj,Vad roligt att Du tyckte om minnya header.
    När jag startade min blogg för länge sen,fick jag ju precis den header som Du har,den hörde ju till valet
    av bloggen.Men Maj den du har passar ju ditt skrivande,Du är ju med på allt som händer,Du är så duktig.Breivik räcker för mig nu.Han fick det han förtjänar.Nu är jag mer orolig för orkanen Isak,visst har väl vårt jordklot blivit konstigt,med alla naturkatastrofer,förr var det några per år,nu är det för jämnan.Lycka till i fortsättninen med
    kram Harriet

    SvaraRadera