lördag 21 juli 2012

James Holmes.....

Så är vi där igen! Denna gången heter galningen James Holmes....förklädd, i mörkret, på en biopremiär gå till attack mot den oskyldiga publiken. Ja, det går inte att förstå! Har just läst en artikel i Aftonbladet och den var faktiskt bra. Länk här. Även GP har naturligtvis skrivit om detta här.
Artikeln i Aftonbladet slutar så här "Massmördaren blickar ­inåt och agerar utåt. ”En ensam galning.” För oss gäller det att förstå vad det är som ­skapar ­honom.
Så länge jag kan minnas har jag intresserat mig för denna typ av frågor. Jag skrev om det tidigare när jag följde rättegången i Oslo. Där tyckte jag att vi hade en chans att höra en ung man, A Breivik, förklara hur det hade gått till....dvs att göra resan från en oskyldig nyfödd till att utföra dådet mot alla dessa ungdomar. I hans fall (jmfr artikeln i AB) hade han ju ett motiv, rädda världen undan muslimskt inflytande mm samt påverkad av droger.
Denne James Holmes , hur har hans resa varit från nyfödd.....jag tror att droger alltid är inblandade på något sätt. Kan det också vara så att den "mekanism" eller vad jag ska kalla det som gör att vi är beredda att tex gå ut i krig, försvara oss mot kända eller okända fiender och liknande på något sätt börjar fungera på ett icke önskvärt sätt!
Ja, många är de frågor jag ställer mig när jag hör och läser om detta! Och samma fråga dyker upp om och om igen....KAN det hända vem som helst av oss om omständigheterna är ogynnsamma??
I detta sammanhang känns det då som ett ganska litet problem om det regnar på en semestervecka eller inte, eller hur?

2 kommentarer:

  1. Jag tror för min del att Droger och religion
    spelar en stor roll.Holmes hade ju varit en mönsterelev på sin skola.Man förstår inget av allt detta som sker.Läste Aftonbladet i går med,
    fast på datan, det är sådana saker som händer nu,
    som man inte trodde fanns inte en gång i fantasin.En sak till jag inte förstår varför det
    inte blir några straff,de frisläpps ju jämt nu för tiden. Var är vi på väg ??

    SvaraRadera
  2. Vardagsbekymren blir onekligen små i jämförelse med sådana händelser.

    SvaraRadera