tisdag 13 mars 2012

Vad ska man äta??

Idag går stora larmet om att vi inte ska äta rött kött, bacon och sk processat kött!! Det är många larmklockor som klingat under mitt liv.....http://www.gp.se/matdryck/1.886339-rott-kott-okar-risk-for-tidig-dod
Länge vågade man inte äta mer än 1 ägg/vecka för då var risken stor för hjärtsjukdom men det gäller inte nu, odlad fisk är inte hälsosamt, mögelgifter i nötter osv för att bara nämna några kostråd.

Sen reagerar jag mot att i det jag läst talas det om att"en portion" skulle vara skadlig men risken väsentligt minska om man åt mindre än en halv portion.....Hur mycket är det? Viktmått skulle väl inte vara helt fel här....

Är det inte dags att det görs stora studier (kanske finns sådana) på friska personer och försöka att se vad som är utmärkande för dem.....dvs hur har de levt, vad har de ätit, motionerar de mycket, och sen slutligen stressfaktorer och rökvanor.

Man ska inte glömma att det är mycket lobbing i mat/jordbruksbranschen och att stora ekonomiska värden står på spel. Jag förväntar mig ganska snart mothugg från köttindustrin där vi kommer att få läsa om hälsoriskerna med odlad fisk, mögelgifter i nötter, problem med industriuppfödda kycklingar/grisar mm.

Men ett är väl ändå säkert och det är att det är livsfarligt att inte äta!!

5 kommentarer:

  1. Man får nog ta alla larmrapporter med en nyp salt. Det gamla rådet att lagom är bäst är nog ett råd man kan hålla sig till. Bra mat lagad från grunden är nog inte heller fel så att man kommer ifrån konstiga tillsatser. Fram för fler timmar på dygnet så att man hinner odla mer eget och laga mer "riktig" mat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig! Vi köper nästan aldrig något halvfabrikat och sen är jag så lyckligt lottad att min man är intresserad av odling. Han har en odlingslott så vi är självförsörjande på grönsaker från aug. Sallad,lök gul o röd, vitlök och purjolök, rabarber,palsternackor,favoriten broccoli, lite potatis, jordgubbar,svarta-röda vinbär,hallon,pepparmint-te...ja det är vad jag kommer på fn. Sen köper vi kyckling direkt från uppfödare. Så vi försöker äta nyttigt!

      Radera
  2. Visst är det konstigt och de mest hälsosamma personer drabbas också av cancer och svåra sjukdomar.

    kram 3 tanter

    SvaraRadera
  3. Detär dessutom LIVSFARLIGT ATT LEVA, MAN KAN FAKTISKT DÖ. Håller med dig Maj, ställer mig alltid frågan när alla forskningsstudier redovisas, Vem sponsrar och vem har beställt forskningen.? LAGOM är ett undervärderat ord tycker jag, om vi äter Lagom mycket, rör oss LAGOM mycket och är LAGOM snälla mot varandra och lyssnar LAGOM mycket på alla varningsrapporter så lever vi förhoppningsvis ett fortsatt bra liv ett tag till....... <3 /GSch

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror som du att här passar nog lagom bra och det är ju som du säger väldigt farligt för oss i samma ögonblick vi föds...Kram

      Radera