söndag 4 mars 2012

I Fädrens spår....

Första söndagen i mars, ja då gäller Vasaloppet!! Tycker om skidor och missar inte starten i Vasaloppet. Kanske måste man ha upplevt starten live för att liksom "sätta sig in i " atmosfären...det blir aldrig detsamma på tv.....
I många år, jag är från Västmanland, hade jag husvagn säsongsparkerad i Sälen och då var Vasaloppsstarten ett "måste" och är nu ett trevligt minne...
Strax innan starten går !Här har åkarna kommit en bit på väg och kommer efter den långa startsträckan snart att få ett "stopp" vid vägövergången. Jag har stått vid ladan precis när backen börjar och det är många osande kommentarer från åkarna jag hört där.....tidigare såg man ofta väldigt många som klätt ut sig i fantasifulla mössor med fjädrar, roliga dräkter mm men nu verkar det vara allvar i spåret för de allra flesta. Det är en mäktig syn detta


I år ca 15000 förväntansfulla åkare (jag tog mina foton direkt från tv rutan).....det är ett upplevelse att se hela detta "tåg" av löpare på en given signal sätta sig i rörelse. Jag hör inom mig fraset från skidorna, ser andedräkten, hör svordomar från de som tappar stavar, krockar med andra mm
Beundrar alla de åkare som genomför detta lopp....och helt fantastiskt är det väl att efter så många mil segern avgjordes till Brinks fördel med bara några decimeter. GRATTIS!


På vår tv har jag klistrat detta urklipp som jag gillar.....(Klicka på bilden så ser ni texten bättre)Jag får väl inte glömma att gratulera Bergman till en Silvermedalj i skidskytte. Det verkar vara bra för formen att vänta lycklig tilldragelse i familjen! Hoppas nu att detta inspirerat damerna som startar sitt lopp inom ca 30 min.....
Håller tummarna i vilstolen framför tv......

1 kommentar:

  1. Ja det är mysigt att gå upp vid 8 på morgonen och kolla på starten, ta en fika och kika lite då och då. Såå duktiga åkare det finns. Ha en bra söndag. Kram Mimmi

    SvaraRadera