onsdag 7 mars 2012

Lite tankar så här på förmiddagen..

Jag håller på att piggna till för jag börjar att irritera mig/ha åsikter igen!! Skönt....

Det gäller dagens dos av nyheter via egen papperstidning GP, Aftonbladet nätet och Malou i "Efter Tio".
GP har faktiskt ett stort reportage om en man (!?) som lyckats komma på ett knep om hur han kan spara ca 3 glas youghurt/veckan genom sitt geniala knep. Jag bara undrar hur krångligt kan man göra saker och ting??



Självklart vet jag att vi slänger mycket mat, vissa förpackningar är urusla men.....är det inte enklare att ta fram en sax och klippa upp youghurtförpackningen och ta ut resten med en sked?

Sen har vi Aftonbladet som fortsätter tjata om Kungahuset.....personligen tycker jag det är ganska tröttsamt och avstår att ge mig in i en debatt om vilka i vårt samhälle som får eller inte får pengar utan att jobba (vilket Aftonbladet fn inte tycker Kungahuset gör tillräckligt) men i mitt stilla sinne tänker jag Grrrrrr.
Sen skriver de även om Ranelid igen. Där har man tydligen kommit på att texten strider mot reglerna för Melodifestivalen. Ja, bättre sent än aldrig då, kanske?
Att textraderna är kända i olika sammanhang är inget nytt tom för mig och är inte texten ok skulle han väl aldrig fått ställa upp enligt min mening, fast jag gillar faktiskt bidraget (har skrivit om det förr). http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/article14482818.ab

Sen har vi då ett inslag i Efter Tio. Där medverkade en kvinna, med skyddad identitet fn både för henne själv och hennes barn, som kommer ut med en bok som heter " Jag ska slakta dig som ett lamm....."
Malou sa att hon inte kunnat sova inatt efter att ha läst boken. Jag vidhåller min åsikt om att de män som här i Sverige och utomlands behandlar sina fruar på detta sätt inte kan representera alla män från vissa kulturer, men uppenbarligen för många, även i vårt land.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186859129 (jag har beställt boken idag)

Mina tankar går hit och dit och jag kan inte låta bli att fundra över avståndet mellan "spara youghurt" , texten på ett bidrag till Melodifestivalen och boken om kvinnan som måste utstå misshandel mm och nu lever med skyddad identitet.......

2 kommentarer:

  1. Jättebra Maj att du länkar över sånt som är intressant. Skall höra om dom har den på biblioteket, annars köper jag den....../GS

    SvaraRadera
  2. Hallå! Kul med nya bekantskaper och nya bloggar, nu fick jag lite att bita i så här på morgonkvisten...Angående det här med yoghurten så kan jag väl också tycka att det kanske finns viktigare saker i världen att lägga sin energi på...Säg den förpackning som är hundra bra??!!
    Då är det värre med alla dessa stackar kvinnor som lever med skyddad identitet!! Där kan vi gott engagera oss tycker jag!! Det ligger så långt ifrån min egna värld, men förmodligen mycket närmare än jag tror...och det skrämmer mej.
    Tack för berömmet angående mina bilder, jag har en gammal systemkamera, digital i och för sej, men den är absolut inte av värsta kalibern.
    Ha en bra dag!!
    Kram

    SvaraRadera