fredag 16 mars 2012

Inför skrivkurs III och i övrigt en slappardag..

Idag har varit en sån där "inte-göra-någonting-särskilt" dag......Vi känner oss inte riktigt på alerten ännu efter att virus/baciller började gilla oss, så den riktiga lusten att ta sig för med något har uteblivit.

Tidigare idag tittade jag i min kalender och kom plötsligt på att skrivkurs nummer III är nu på måndag. Egentligen hade jag tänkt skriva för hand, köpt ny bok för det, men det har faktiskt inte blivit så......övningarna skriver jag på datorn. Jag öppnade det dokument som jag börjat på för nästan två veckor sen och försökte se om jag fick någon inspiration.

 Som jag skrev efter kurs II jobbar vi fn med något som som kallas "5-stegs modellen"......Man startar, bestämmer sig för slutet, däremellan inträffar ett möte av något slag, ett hinder och en räddare.
Ofta när jag läser en bok tycker jag att det väldigt lång inledning, många händelser och sedan ett slut på bara några meningar.....kanske har det sin föklaring i denna modell.
Så har jag aldrig skrivit, jag börjar och skriver på och sen blir slutet som det blir, dvs det gäller att knyta "ihop påsen"......
Efter som vi har givna förutsättningar när det gäller miljön, både den yttre och den inre så känner jag mig egentligen begränsad i fantasin. I vårt fall tex, ett hus med veranda, rak grusgång, oklippt gräsmatta mm. Den inre miljön disk överallt i köket, vissna blommor, orört sovrum, smutsigt badrum mm. Uppgiften är sen att beskriva vem/vilka som bott i huset.......

Men jag är klar med mitt bidrag. Ska bara göra några mindre rättelser....sen ska det läsas upp och vi får feedback på vad vi skrivit. Spännande!

Ute i världen fortsätter folk att bråka, de rapporteras om olyckor och nu särskilt om flygolyckan här i Sverige. Olyckan har väckt minnen från den hemska olyckan i Anderna på 70-talet. Jag glömmer aldrig när jag läste den boken.......
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12563976.ab

Jag bara hoppas att planet snart hittas sen får det visa sig vad som hänt!

1 kommentar:

  1. Ja otäck olycka, nu ikväll hade de ju hittat vrakdelar, det har du nog hört vid det här laget. Ha en fin helg. Kram Mimmi

    SvaraRadera