lördag 11 februari 2012

Skratta eller gråta........

 Detta måste väl ändå platsa bland "dagens idioti".

Tycker själv att detta är så dråpligt att jag skrattat åt det till och från här på fm........
Min man skulla hämta ut medicin till mig på Apotekt så detta är inte självupplevt utan jag får lita på vad han berättar.
Min dr har skrivit ut ½ tablett/dag som dos för denna medicin, i detta fall 25 gr. Tillverkaren tillhandahåller endast hela tabletter á 50 gr som dessutom inte är gjorda för att dela (med skåra som är brukligt) utan när jag delar kan det bli lite hur som helst! Bara det otroligt irriterande.
Ok, detta fungerar ju iallafall. Förpackningen är på 98 st tabletter á 50 gr....det innebär att tabletterna skulle räcka 98x2 dagar=196 dagar. Enligt Apoteket får medicin enbart lämnas ut för ett halvt år per gång, noga räknat 182 dagar med Skottår. Nu kan apoteket alltså inte ge mig någon medicin för det skiljer 14 dagar......Som tur är har jag några stycken kvar innan jag måste kontakta Vårdcentralen och dr på måndag..........Solklart eller hur?
Ett alternativ blir väl att dr skriver att jag ska äta 1 tablett/dag fast jag inte ska det, men så tror jag inte en dr kan få göra........Det kan inte vara roligt att vara dr/apotekare när man måste syssla med dylika "problem". Ska bli spännande att se slutet på receptdramat.......

3 kommentarer:

  1. Lycka till med dr Tablett. Ha en skön helg kram Mimmi

    SvaraRadera
  2. TACK! Önskar dig detsamma/M

    SvaraRadera
  3. Ser att det är nog samma elände i Sve som här i Fin med recept och mediciner.... suck! Lycka till!

    SvaraRadera