lördag 15 december 2012

"Julen förr i tiden"....del III och lite eget pynt också

Fortsätter bläddra i boken av Ebbe Schön (ES)   " Julen förr i tiden"......

När nu maten var förberedd, storbaket avklarat, huset skurat från golv till tak var det dags att börja göra fint inomhus. I de gamla stugorna, skriver ES, var det långt fram i tiden kala innertak och väggar, kanske målat i grått. (är väl högsta mode nu ?)
För att göra miljön gladare pyntades med fina bonader oftast med bibliskt motiv. Den som inte ägde såå fina saker hängde tex upp en grann sjal, ett tyg osv.
Sen plockade man fram allt annat vackert som fanns i huset. Porslin, smycken, ljusstakar, kopparföremål, tenntallrikar och stop mm. Även utomhus pyntades det med sk julruskor på förstukvisten.

Och så fågelkärven till fåglarna på julafton. Här beskrivs ur folktron att om första fågelnsom kom till kärven var en kråka spåddes missväxt. Däremot var sparvar tecken på kommande framgång....

 

Seden att lägga ut halm på golven är känd i nästan hela landet men försvann under 1800-talet. Halm användes till att göra "skojiga figurer" av , bla julbockar och även för att leka i och med.




Min fina julbock har jag haft i ca 20 år och jag hoppas den håller länge ännu. En fd arbetskamrat till mig har gjort den. Tycker den är jättefin!!
Innegranen har fått lite nya "kläder" och en och annan tomte har tittat fram ur vrårna......

Önskar fortsatt trevlig kväll och avslutar med denna notis ur dagens GP som jag tycker värmer hjärtat i dessa juletider.....




9 kommentarer:

  1. Tänk vilket tänkande barn ,ja den blir glad som får julklappar från den gossen .Jag fick en julkärve i julklapp från min massör så nu får fåglarna mat.Trevlig fortsättning på kvällen ,Nette

    SvaraRadera
  2. Vilken fin julebock! Hoppas att du får ha den många år till.

    Önskar dig en fin advent! ★
    Kramen Ina

    SvaraRadera
  3. Julkärve satte Åke alltid upp julafton. Det hörde till den gamla traditionen.
    Halm på golvet har vi dock aldrig haft. ;)

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Hoppas bocken blir kvar många år, har aldrig haft någon, har aldrig blivit av att köpa nån. Ha en fin helg. Kram Mimmi

    SvaraRadera
  5. Hej på dej Maj!

    Det var intressant läsning om julen förr i tiden. En del av det känner jag igen. Min mormor brukade berätta för oss barn hur hennes jular var när hon var barn. Och om förberedelserna inför den. Vi lyssnade alltid intresserat på hennes berättelser.

    Det var en osedvanligt klok nioåring!

    Ha en fin tredje advent!
    Kram
    Monika

    SvaraRadera
  6. Hej,
    Jätteroligt att du hittat till min blogg, att du tyckte om mina bilder och att du vill vara med på min utlottning.
    Jag gillar precis som du att fota och jag är amatör också, gillar att läsa med. :)
    Ditt första inlägg var intressant, ska kika runt lite mera.

    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  7. Det var mycken slit innan jul förr i stugorna...säkert inte lika enkelt att städa som idag, när vi har allehanda maskiner och rengöringsmedel...Det var inte alltid bättre förr!!
    Vilken ung man!! Han har då tänkt till, och insett att världen aldrig är rättvis, en riktigt solskenshistoria!! Hoppas han får med sej en del vuxna också i tänket...
    Ha en fortsatt skön tredje advent!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Vad fin din lilla gran är och tomten så mysig!
    Vilken fin kille som tänker på de hemlösa, inte många barn i dag som gör det!
    Fortsatt fin advents söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Julbocken kan jag inte vara utan heller. Och tänk om många fler tänkte som Elias fast han bara är barn. Vi vuxna kanske borde skämmas lite.
    Ha en fin kväll
    Kram Meta

    SvaraRadera