tisdag 10 januari 2012

Saddam Hussein, på TV och i bokform

Igår kväll såg jag ett TV program om Saddam . Det var sent men jag är "glad" att jag tittade på det. Det var ett väldigt otäckt program på många sätt men gav en liten fingervisning om hur en "sådan man" såg på sig själv och sin roll, hur han avrättade tom sina närmaste och varför.........Jag har i hela mitt vuxna liv funderat över och läst mycket om Ondska. Har man anlag (?) när man föds, har vi alla dessa "anlag" , förvärvas dessa under uppväxten.....ja, dessa eviga frågor om arv och miljö!
Jag hade tänkt gå till biblioteket idag för att hitta något nytt att läsa men nu blev jag inspirerad att faktiskt läsa om två av mina böcker (från den egna bokhyllan som jag skrev om igår)  som handlar om livet i Irak och med Saddam i synnerhet.
 Jag såg en TV intervju med henne och köpte boken efter det. Hon lever nu i Sverige om hon inte flyttat för det vet jag inget om.





Båda böckerna är väldigt bra och kanske finns de på biblioteken? Läs dem i så fall. Det är ju både, i min mening, ett dokument om kvinnors liv i sådan miljö men även hur män tvingas till oönskade handlingar om de eller den egna familjen vill överleva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar