måndag 9 januari 2012

Gillar Bodil Jönssons böcker........

Jag älskar mina böcker och mina bokhyllor känns som en trygghet. Kan inte förklara det tydligare men så känns det. Jag tycker själv att jag har en ganska bra "boksamling". Alltifrån klassiker som Selma L, 1984, Fursten till deckare, uppslagsböcker, konstböcker, MÅ-bra litteratur, biografier, "sanna böcker", kokböcker....Ja, jag kan när jag vill plocka fram något jag gillar!  Så ordspråket stämmer eftersom jag också har en liten trädgård med växthus.
Nu har jag just läst ut Bodil Jönssons bok" Tio tankar om tid-tio år senare". Jag har flera av hennes böcker och känner att jag ska nog läsa om dem igen. Jag gillar egentligen inte att läsa om böcker men det beror ju på vilken bok det är.....I den bok jag just läst finns ett avsnitt om "Att bli gammal" och det är så otroligt bra. Där beskriver hon så bra den "tredje åldern" när vi kanske nyss blivit pensionärer och tar udden bla av det som skrivs om att äldre bara är till besvär, sjuka och dementa.....Den fjärde ålderna börjar inte förrän efter 80+ enligt Bodil J........Hon beskriver så bra varför vi kanske ser en person i spegeln men känner oss som en annan inombords. Hon kallar det för årsringar och jämför oss med ett träd. När vi tex träffar en god vän som vi kände när vi var i 20-årsåldern hamnar vi i den årsringen och känslan av ungdom finns då där genast. Visst är det härligt?

Ja, nu är det upp dig som läsare att avgöra om du gillar Bodil lika mycket som jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar