lördag 24 november 2012

När blir jag UPPRÖRD....


Idag har jag läst GP nätet och papperstidningen......båda lägger stor vikt vid händelsen där  en 18-årig kille omfattades av kontrollinsatser på en spårvagn och vad som hände när det visade sig att han glömt sitt skolkort.
Jag vill verkligen framhålla att jag anser att ALLA SKA BETALA OCH GÖRA RÄTT FÖR SIG men om man av olika anledningar, medvetet gratisåker, glömt stämpla, glömt sitt kort eller vad det kan vara INTE ska behöva råka ut för något som den här killen gjorde. "Påföljderna** måste väl stå i rimlig proportion till brottet"...så har jag iallafall uppfattat lag och rätt i Sverige. Det tycker jag inte det gör här. Böterna högst 50 kr,  Läs mer HÄR och se på ett videoklipp HÄR.
Jag vet inte hur ni reagerar men jag blir upprörd!!

** Tillägg senare Jag menar att åtgärderna från kontrollanterna måste vara rimliga i förhållande till brottet.

Den andra nyheten gällde ilska och andra känslor över att Gudmundsgården i sitt sortiment bla  har en korv med en lättklädd kvinna (inget riktigt foto utan en schablon) att beskåda när deras Facebook sida uppdaterades med en bild på korven. Även här vill jag påpeka ATT JAG INTE STÄLLER UPP PÅ NÄR KVINNOR används i reklamsyfte som förnedrar eller vars enda uppgift är att vara ett blickfång........avstår från att utveckla synpunkterna närmare i detta forum....men just här har jag själv svårt att bli ilsken och upprörd. Läs artikeln här.

Ja, det var några synpunkter på känslan av att bli upprörd.......Jag kommer att följa ärendet med "brottet som avsåg högst 50 kr" noga.....det andra har väl gjort att jag tittat in på gårdens hemsida och tja....det faller väl i glömska.
Själv reagerar jag på en annons i tidningen där Åhlens skriver

Varför duger det inte bra med det svenska språket för så många engelsktalande läsare som inte kan svenska  har väl inte Åhlens...men upprörd? Nej, naturligtvis inte.

Fortsatt trevlig lördag önskar jag.

4 kommentarer:

  1. Du har så rätt så ,den där julkorven ja om damen ifråga skulle en se korvaktig ut men de är ju mera ben (om man får vara elak ) Kan säga att jag reagerade likadant som du .trevlig lördagskväll ,Nette

    SvaraRadera
  2. Klart man får bli lite upprörd ibland:) Vore ju hemskt om man var helt oberörd över allt man läser och hör....
    Ha en skön Lördagskväll!

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Tog bort din kommentar för att min blogg "uppförde sig underligt"....alla P blev markerade med lila färg...virus ??

      Men jag har gjort ett tillägg i texten och hoppas undvika missförstånd med vad jag menar.

      Radera