fredag 9 november 2012

Funderingar kring skolan och frånvarorapportering

Just nu skriver GP här om hur oroliga föräldrar samlats på skolgården på den skola,  som  den nu lyckligtvis återfunna flickan ANNA, går i. 

 * Ny länk nedan angående att föräldrar polisanmäler skolan

Jag förstår att föräldrarna är oroliga för barnen och har frågor bla omkring rapportering av frånvaro.

Mina egna barn har slutat grundskolan för länge sedan så jag har ingen kännedom om vilka rutiner som tillämpas i skolvärlden. i  Annas skola eller andra skolor i vårt land......men jag minns min egen skoltid i låg-och mellanstadiet.

Då fanns det en "klassliggare" ( större än ett A4 ark liggande vid lärarens kateder). Varje morgon gjordes ett upprop och det antecknades vilka som var närvarande och naturligtvis då vilka som var frånvarande.
På den tiden, 50-talet, var det väldigt ovanligt med skolk,sökta ledigheter och annan frånvaro. Hur läraren gjorde med de elever som inte kommit till skolan har jag inte ägnat en tanke förrän just idag.

Men tiderna är väldigt förändrade, i hela samhället, och inte minst i skolans värld. Men jag önskar att det finns rutiner,  och om de saknas kommer att finnas framöver, som kommer att förhindra att vi får uppleva ett försvinnande liknande "lilla Annas".
Ny artikel om skolors rutiner.


Många tankar till Anna med familj och övriga som berörts av denna händelse.

3 kommentarer:

  1. ja Maj alla berördes nog av detta med Anna.
    Jag skall ju inte alls lägga mig i vid min ålder.
    Men jag tycker eleverna går och kommer som De vill.Det fanns ju inte i min vårld när jag
    gick i skolan. Men jag tror inte att det är så
    viktigt med gilltig ledighet och självtagen
    ledighet. Däremot vet jag att inte är så lätt
    att vara lärare på högstadiet nu för tiden.
    ha det så bra Maj

    SvaraRadera
  2. Först och främst kan man ju andas ut nu, även om man har många tankar kring vad hon blivit utsatt för under den tid hon varit bortrövad. Sen dyker funderingarna upp kring skolans ansvar, och man tänker direkt på sina egna barnbarn som är i skolåldern. Hur mycket kan man kräva, och ska kräva av skolan?? Tycker det är självklart när det gäller såpass så barn att man direkt kollar upp orsaken till frånvaro, och till större som kanske tar sej extra ledighet, där kanske föräldrarna kan göra något mycket tidigare om de får vetskapen direkt. När större barn uteblir, det finns många orsaker till det, skolan är en tuff värld idag har jag förstått. Men är man nio år, ja då är det nog inte så vanligt med skolk.
    Ha en fin helg!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Klassliggare var ju inte bra för i den var jag en ständig "gäst". Visst fanns det skolk och personligen skolkade jag som mest 120 timmar på en termin. Men som tur var så fanns det en tjej i klassen som var helt suverän på att imitera min mammas handstil på sjukintygen så jag klarade mig i alla år från skolk. I klassliggaren noterades även anmärkningar och även där var jag en återkommande "gäst". Det är ingen merit att jag lyckades få B i ordning och uppförande i alla år men på något sätt har det ändå gått bra bra för den skolkande och busiga eleven som aldrig gladde någon lärare eller rektor. Kramar från din Fan Club i Staffanstorp

    SvaraRadera