onsdag 28 november 2012

En BOK alltid årets julklapp??





Igår kväll var jag på ännu en trevlig tillställning. "Litterär afton med julklappstips" hos PartilleBokhandel. Jag läser ju mycket men de senaste veckorna har det blivit lite sämre med det. Jag är med i deras Bokcirkel vilket innebär att man för en avgift lånar valfria aktuella böcker under 1 år. Jättebra!

För mig var det premiär på glögg med tilltugg. Väldigt trevligt! Sen presenterade, Eva C Larsson och Hanna Nilsson julklappstips för alla åldrar. Naturligtvis nämndes vinnarna av Augustpriset 2012. Jag har läst G Rosenbergs bok "Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz" och rekommenderar den verkligen. Grattis till vinnarna!






 Jag köpte ingen bok denna afton utan tar med mig tipsen och funderar lite......vem ska få vad av Tomten?

Det förekommer ju i pressen diskussioner om vad som är Året Julklapp. Enligt min mening är en BOK alltid årets julklapp. Tänk bara....det finns en bok för alla åldrar, alla smaker, alla intressen.....finns det något som kan slå det? Tror inte det men en prenumeration på en älskad tidning är väl aldrig fel heller....

Jag har fått en prenumeration på Drömhem och trädgård (via Lantliv). Har inte läst den tidningen tidigare men jag gillar den . Fastnade genast för en inredningsdetalj jag inte tänkt på tidigare.......

Jag har aldrig lyckats med att "knyta fast stolsdynorna" snyggt men detta gillade jag. Vad tycker ni? Har ni kanske alltid gjort så här?

Köpte röda pappersark på bokhandeln och nu ska jag försöka göra små röda julstjärnor  till en girlang/girland.

Det är kyla på väg och vår brasa brinner så hemtrevligt och sprider så god och skön värme. Underbart!


Fortsatt trevlig eftermiddag/kväll!

7 kommentarer:

  1. Böcker är det bästa som finns!!

    sv: Jag åkte inte med någon au-pairförmedling utan jag åkte "på egen hand". Jag vet att tjejen som kom efter mig flyttade frivilligt. Min mamma blev hysterisk och krävde att jag skulle ta första bästa flyg hem men det fanns inte med på kartan. Jag var fast besluten att stanna och det ordnade sig till det bästa tack vare Jenny!

    SvaraRadera
  2. En bok till jul är ett måste!
    När jag var barn var julböckerna det allra viktigaste och lyckan var stor när man fick en hel stapel av olika böcker.
    Jag ger alltid mina barn böcker i julklapp. Häromåret sa sonhustrun, när jag frågade vad hon önskade sig i julklapp: "Vad som helst, men ingen bok"! Så nu slipper hon undan, men de andra ska få något lämpligt att läsa.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Jag läser inte så mycket, skulle vilja men har inte ro, då måste boken vara ra direkt. Roligare att pyssla. Du frågade m tuppljusstaken, jag köpte en elektriksk förra året, sen fick jag en med vanliga ljus av barnen en jul. Ha en fin kväll. Kram Mimmi

    SvaraRadera
  4. Håller med om böckerna jag köper många böcker till jul för jag tycker det hör julen till att sitta och läsa en bok ,mest blir det faktaböcker och så hobby och sådant nöje .Skulle gärna läsa andra böcker också om tiden räckte till .Ett tips till dig angående bloggen din bredda din bloggruta så bilderna får bättre plats om du inte vet hur man gör så går du in via layouten och där kan man dra både gadgetsida och inläggsidan bredare kram ,nette

    SvaraRadera
  5. Jag är en periodare när det gäller läsning. Just nu står böckerna och dammar och jag bläddrar mest i fina tidningar. Visst är det mysigt med brasa. Bara sitta och njuta av värmen och lyssna på sprakandet.

    Ha en trevlig kväll!
    Ina

    SvaraRadera
  6. Jättekonstigt,jag hade börjat att skriva till Dig när jag bara åkte ur och fram kom ett gammalt inlägg
    från Dig.Ja nu försöker jag igen. Ja vi väninnor ger
    faktiskt en prenumeration på en veckotidning.
    Hon i Mölndal får Svensk Damtidning från mig.
    Jag älskar böcker , men har inte längre kvar alla
    bokhyllor efter min flytt.Årets julklapp blev ju
    en sådan där dataplatta.Min kompis uppe i Vilhelmina
    har en sådan oxå,så hon är med och tävlar när Pengarna på bordet går.Nu har MammaC skaffat en sådan med.Mamma C är ju min dotter.vilken teknisk värld vi lever i, oj,oj,oj, kram från Hajan

    SvaraRadera
  7. Årets julklappsbok måste bli "En man som heter Ove" av Fredrik Backman. Den är sanslöst rolig,den är faktiskt i klass med han 100 åringen. Önska den, få den och hela julhelgen kommer att gå i leendets tecken. När jag setat och läst samt skrattat en timma tog Hustrun boken från mig för att läsa första kapitlet för att veta vad jag skrattade åt. Hon skrattade så hon kiknade!!!
    Kramar

    SvaraRadera