måndag 28 januari 2013

Hur dum får jag vara......

Jag bara undrar.......dum är väl kanske fel ord men helt klart var , som GW Persson säger, "inte alla besticken i lådan"......

Vad har hänt?

Jag skulle koka potatis och som vanligt värmde jag först vattnet i min vattenkokare. Kastrull+potatis+kokhett vatten+ salt.......



Oj, tänkte jag jag hade nog i för mycket salt......kanske måste byta vatten? Då händer det blixtsnabbt.....ner med stor bit av pekfingret för att smaka av saltmängden.....Ja, ni har fattat! Jag glömde att vattnet var kokhett.
MEN då finns det en "räddare i nöden" som borde finnas i alla hem. Aloe Vera Gelly!!






Första gången jag kom i kontakt med "undersalvan" var när jag brände mig på ånga från en microvågsugn när jag värmde en matlåda på jobbet. En av arbetskamraterna kom genast rusande med denna Aloe Vera Gelly och det blev
DÅ som NU ingen brännblåsa! (jag spolade i kallt vatten också)


14 kommentarer:

  1. Jag har använt den gelen flera år, på sommaren har jag den som dagkräm i ansiktet, svalkande och skön. Har du provar Aloe Vera Heat Lotion oxå. Jättebra mot muskelvärk, som vi har till och från, Maj. Hoppas allt är bra med lilla fingret....ett finger i kokande vatten .. och ett i iskallt vatten .. och det känns lagom... den tesen stämmer nog inte....eller va tror du ;) Kram /Gunilla Sch

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att du hade salvan hemma! Brännblåsor är inte att lekas med.

    Jag är själv en mästare på att göra heltokiga saker. Har lyckats med att bränna mej halvt fördärvad på det mesta. Och så är jag helt fenomenal på att skära mej. Senast igår med en vanlig matkniv. Aj! DET gjorde faktiskt riktigt ont! Och dagen innan skar jag mej ordentligt på en kartong. Jag brukar lite skämtsamt säga om mej själv att "jag inte har alla kopparna i skåpet". Alltså inte alla hjärncellerna på plats! Hahahaha!

    Det var ju också en historia att avsluta en dag med ;o)

    Go Natt och tack för idag!
    kram
    Monika

    SvaraRadera
  3. Ja, vi gör nog lite tokigheter de flesta av oss, men vi kanske inte vågar erkänna.
    Blev intresserad av den "dundersalvan" - var köper man den?
    Önskar dig en fortsatt bra vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Jag säljer Aloe Vera Gellyn. Du kan sms:a till 073-9549706. Mvh Sari

      Radera
  4. Tack snälla för tipset! Ska kolla i bekantskapskretsen om någon vet om något "party".
    God natt!

    SvaraRadera
  5. Oj då.... jag kan också va så där "dum" ibland... tror att handlingen kommer före tanken i vissa lägen :)
    Tur du hade din aloe vera gel!! Jag har haft en förut och den var bra till mycket... borde kanske köpa en ny?!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Du undrade över vilka två ställen jag varit på. Kolla här http://nordingarden.blogspot.se/ så kan du länka vidare. Puta Madre och Hotel Dorsia. Vill du göra något annorlunda och speciellt så rekommenderar jag ett glas vin på Dorsia (ganska dyrt). Jag och min vän Mari gjorde det och det var helt fantastiskt, som att sitta i en sagomiljö. Kanske smart att göra det en vardagskväll då det inte är så mycket folk. Tog inga bilder eftersom det inte kändes som om man fick fota där inne...du vet ibland känner man att det inte är riktigt okey:) Hoppas du blivit bättre där du brände dig. Tycker inte alls du är dum, sånt är så otroligt lätt hänt. Man tänker rätt men det blir fel. Minns en gång när jag tömde stekpannan med hett stekflott i sophinken av plast...allt smälte och hela skåpet såg ut som en krigszon:(
    Ha en fin vecka
    Kram Annika

    SvaraRadera
  7. Här i huset finns det också Aloe Vera, en räddare i nöden många gånger!! Å varm micromat...det har hänt här också, flera gånger...så ibland finns det underlag för uttrycket "att man aldrig lär sej"...
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Sådana dumma saker händer det tyvärr att man gör allt som oftast. Håller verkligen med dig i din råga om hur man tänkte. Antagligen tänkte man inte alls. Kram

    SvaraRadera
  9. Redan Jonas Alströmmer visste på 1700 talet hur man kokar potatis. Inte satte han ner något finger i kokande vatten, för redan då visste man att det var ovanligt korkat att göra så. Findus säljer 5st färdigrätter för 100:. som man kan värma i mickron men då kommer du säkert att bränna dig på något annat sätt. Ta i stället och gör dig en ostmacka så att du slipper göra dig illa och till det dricker du kall mjölk,för om du tar varm Oboy så lär du väl bränna dig då också.
    VARMA kramar
    Tommy

    SvaraRadera
  10. Nu när jag drog vinsterna i lotteriet så upptäckte jag att jag glömt din fråga.
    Är boan långhårig är det mycket troligt att den inte är tvättbar. Är den däremot sydd av gotlandsskinn (gråa) med hårlängd 17-35 mm är den med största sannolikhet tvättbar i 30 grader med ett ulltvättmedel. Din var visst vit så tyvärr men misströsta inte. Lägg ut den i snön i stället så renar den sig själv. Jag har aldrig hört att man kan kemtvätta skinn med hör med en kemtvätt de borde veta.
    Lucka till. Elisabeth

    SvaraRadera
  11. Låter som som en bra salva, måste nog inhandla en sådan
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  12. Då bör man väl införskaffa en sån tub... ifall att!

    Kram!
    Eva-Mari

    SvaraRadera
  13. Ja, ibland går handling före tanke...
    Just den sortens Aloe Vera säljer min lillasyster! Bra till mycket! Har du provat att ta på det om du bränner dig på nässlor? Det är över på en sekund!
    Var det bra passform på Skånska byggvaruhysets växthus?
    Kram Anna

    SvaraRadera