måndag 14 januari 2013

Knut dagen......







Igår var det Knut dagen, den dag då julen bokstavligen ska/bör kastas ut........Jag har ju skrivit några avsnitt om Julen förr i tiden med inspiration hämtad ur boken som Ebbe Schön har skrivit.

Nu för tiden är detta den dagen vi senast kastar ut vår gran men ES skriver att förr var det den dagen då alla gillen/fester avslutades innan vardagens arbeten skulle återupptas.
Allt som fanns kvar av julen skulle förtäras och fanns det något kvar så bjöds grannarna in. Det står att i Bohuslän sa folk; Slut på jula och slut på ljusa och slut på brännvin´t i alle husa".

Jag har tagit några foto på min "lilla Fias" första julgran som illustrerar "livet för en gran"......






"Nu är glada julen slut, slut slut....julegranen kastas ut, ut ut.....men till nästa år igen kommer den vår gamle vän.....ty det har han (?) lovat...."

Tror att visan är något i den stilen.

Kram på er!




7 kommentarer:

  1. Visst sjöng man så på vad vi kallade julgransskakningarna.

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Härligt Maj nu känner jag igen Dig, så skönt
    Granen var inte för vacker i förgängelsen
    men så skall det vara.
    I kväll bliver det Idrottsgala för mig,
    får se om jag orkar hela,
    först skallö jagh se på¨Fråga doktorn de har så bra besök av Meta Welander och Meg Westwegren
    kram till dig från Hajan

    SvaraRadera
  3. här plockades granen ner igår också men vi tar ju fram samma gran nästa år igen ,kram Nette

    SvaraRadera
  4. Jag slängde ut vår gran i fredags. Det blir lite tomt direkt efter alla julsakerna försvinner, men nu går det snabbt framåt och då börjar åtminstone jag längta efter att komma ut lite i trädgården. Fast det dröjer väl ett tag än, gissar jag. Kram

    SvaraRadera
  5. Hej,
    vet du att vi har samma intressen. Vad glad jag blev när jag hitta din blogg. Dessutom har jag hund som jag ser att du önska här till vänster. Och en sådan hund som du önskar en jack-russel. Skrives.

    SvaraRadera
  6. Hej,
    vet du att vi har samma intressen. Vad glad jag blev när jag hitta din blogg. Dessutom har jag hund som jag ser att du önska här till vänster. Och en sådan hund som du önskar en jack-russel. Skrives.

    SvaraRadera
  7. Skönt att julen är slut vill ha vår!!!
    Behändigt att dissekera granen så där :)Vi har ingen inne gran bara ute.
    kram Maja

    SvaraRadera